Eesti disaini auhinda BRUNO antakse välja alates 2006.aastast iga kahe aasta tagant.
Auhind on nime saanud disainikateedri rajaja prof Bruno Tombergi (1926-2021) järgi, kes on ka tuntud geomeetrilise trofee kaasautor olles juhendajaks ERKI tudeng Anneliis Aunapuule. Professor Tombergi initsiatiivil on Eesti disaini auhinna väljaandmist disainikateedri poolt alustatud juba kaheksakümnendatel. Esimesed auhinnad jagati Viitna kõrtsis toimuval pidulikul koosviibimisel.
2006.a. pani Eesti Disainerite Liit aluse tootedisainiauhinna BRUNO konkursile, mille eesmärk on tunnustada disainereid ja nende tööd, tutvustada avalikkusele uuenduslikke tooteid, mis kutsuksid tarbima kodumaist disaini. Samuti tahetakse ettevõtjates tekitada soovi kaasata tootearendusse rohkem professionaalseid disainereid. Konkurssi korraldatakse üle aasta, et saak oleks suurem. Tootearendus on pikk protsess, igal aastal uute toodete hulk ei pruugi suur olla.
Eesti majandusedu sõltub paljuski ekspordist ja innovatsioonitasemest. Uued konkurentsivõimelised tooted ja teenused sünnivad koostöös disaineritega. Eesti turu väiksusest tingitud kasinad müügikäibed ja suhteliselt passiivne disainerite hõivatus kohalikus tootmises ja ettevõtluses ei heidutada disainereid oma erialal parimaid tulemusi saavutamast. Disainiauhinna välja andmisega soovib EDL soovib väärtustada disaineri ametit ja demonstreerida disaini potentsiaali.
Tootedisaini konkursi zürii on algusaastastest alates olnud rahvusvaheline. Põhjus on olnud faktis, et enamus tooteid on valminud ekspordi eesmärgil ja kes siis paremini oskab nende turuväärtust hinnata kui mitte väliseksperdid. Arvamuste erinevus kohaliku ja välisspetsialisti vahel on olnud suur. Võidutööd on siiski valitud konsensuslikult.
Żürii töös osalenud Henning Horn, Faber Castelli disainijuht märkis: “Mulle avaldavad muljet mitmesugused igapäevaelutooted, mida konkursil näen. Tulevikus sooviks näha keskendumist rohkem kontseptuaalsetele ideedele või intellektuaalsema taustaga toodetele.”
Aivar Habakukk, Balteco disainijuht, on suhtunud kriitiliselt sellesse, kuidas oma töid esitletakse. Kaotajaks jäävad need, kes oma ideid selgelt esile tuua ei suuda. Selguse mõttes palutud tootest esitada ka lühivideo.
Pedro Gomes Portugalist: “Järgmisel aastal tahaksin konkursil näha rohkem elumuutvaid tooteid.” On kiidetud vildi kasutamist tootearenduses ning soovitud näha rohkem lastele mõeldud tooteid. Globaalsete kriisiolukordade lahendamistele pühendunud arhitekt
Cameron Sinclair (Worldchanging Ventures, USA) soovitab rohkem keskenduda inimvajadustele.
Björn Koop, Mitsubishi disainer, on positiivselt üllatunud puhta esteetika, praktilisuse ja jätkusuutliku materjali valiku üle ning paneb rõhku rohelisele jalajäljele. Seetõttu on ka kogu maailmas tooteid lihtsam turustada.
Erialaliit on ärgitanud disainereid julgelt konkursil osalema, sest isegi kui võit jääb tulemata, on tavainimestel ja loodetavasti ka potentsiaalsetel klientidel ja koostööpartneritel meedia vahendusel ning nominentide tööde näitusel võimalus Eesti uuema disainiga tutvuda. 2016. aastal BRUNO tootedisainiauhinna pälvinud Johanna Tammsalu ei mõelnud enda sõnul igapäevast tööd tehes võimalikele auhindadele. “Seda enam oli tunnustus toredaks üllatuseks. Kindlasti tõid võit ja kaasnenud meediakajastused senisest rohkem tähelepanu ning uusi põnevaid töid, sellega koos aga ka rohkem vastutust,” ütles Tammsalu.
Alates 2012.aastast antakse Eesti Disainiauhinnad, sh tootedisainiauhind BRUNO, välja ühiselt
Eesti Disainikeskuse, ADC*Estonia, Teenusmajanduse Koja ja Eesti Kunstiakadeemiaga. Eesti Disainiauhindu korraldab Eesti Disainikeskus. BRUNO ning Eesti Dis